SALAM SAYANG BUAT PENDIDIK KU

"KASIH SAYANG MU TERPATRI DI MINDAHATI KU, WALAU KITA TAK BERTEMU, ILMU MU MENGALIR DIDADAKU, TIADA JEMU MENYEMAI ILMU, PENDIDIK KU RATU DIHATIKU..."

Tuesday, March 31, 2009

PERJUANGAN BAHASA: DR.VIJAYALETCHUMY


SEMINAR

Dr.Vijayaletchumy seorang tokoh bahasa yang aktif. beliau menyebarkan ilmunya melalui seminar-seminar yang dijalankan dibeberapa tempat sehinggalah di peringkat antarabangsa.

Peringkat Kebangsaan (National Level)

Vijayaletchumy Subramaniam . “Kejayaan Kanak-Kanak Disleksia di Malaysia”. Kertas kerja yang dibentangkan di Seminar Kebangsaan Pendidikan Khas ". Anjuran Sekretariat Seminar Kebangsaan Pendidikan Khas 2004, Fakulti Pendidikan , UKM, di (ESSET) Bangi , pada10-12 September 2004

Vijayaletchumy Subramaniam . “Teori Sindrom Disleksia dan Praktisnya dalam Kes kanak-kanak Disleksia di Malaysia”. Kertas kerja yang dibentangkan di Seminar Linguistik dan Bahasa Melayu 1. Anjuran Jabatan Bahasa Melayu ,Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), di Dewan Persidangan Pusat Pendidikan Luar UPM , pada 28 Mei 2005.

Vijayaletchumy Subramaniam. “Disleksia Dalam Aspek Bacaan Bahasa Melayu (Kajian Kes)”, Kertas kerja yang dibentangkan dalam Seminar dan Bengkel Penyelidikan Bahasa. Anjuran PERSIMA dan Jabatan Bahasa Melayu FBMK pada 23-24 Ogos 2006 di Dewan Persidangan Pusat Program Luar UPM.

Vijayaletchumy Subramaniam. "Aspek Neurologi dalam Pembelajaran Bahasa". Kertas kerja yang dibentangkan di Seminar Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu Ke-2. Anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka dan Jabatan Bahasa Melayu FBMK pada 9-10 September 2006 di Dewan Bahasa dan Pustaka.

Vijayaletchumy Subramaniam. “Metadologi: penyelidikan kajian kes”. Kertas kerja ini dibentangkan di Seminar Kebangsaan Linguistik SKAli 07. Anjuran Pusat Pengajian Bahasa Dan Linguistik, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaa. pada 20-21 Mac 2007 di Universiti Kebangsaan Malaysia.

Vijayaletchumy Subramaniam. "Pengetahuan dan Pengalaman Membantu Penguasaan Kata Kerja Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah Rendah Mengikut Perspektif Teori Skema". Kertas kerja ini dibentangkan di Universiti Darul Naim. Anjuran Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FBMK pada 20-21 Mac 2007.

Vijayaletchumy Subramaniam. " Pemerolehan dan Penguasaan Sintaksis Kanak - kanak Prasekolah". Kertas kerja ini dibentangkan di Universiti Sains Malaysia, Penang, Malaysia. Anjuran Universiti Sains Malaysia pada 29 - 31 Oktober 2008.

Vijayaletchumy Subramaniam. " Keberkesanan Kaedah Permainan Bahasa Dalam Pembelajaran Bahasa Kedua". Kertas kerja ini dibentangkan di Universiti Sains Malaysia, Penang, Malaysia. Anjuran Universiti Sains Malaysia pada 29 - 31 Oktober 2008.

Vijayaletchumy Subramaniam."Keberkesanan Mencipta Perkataan Dalam Penterjemahan" Kertas kerja ini dibentangkan di , Universiti Putra Malaysia, Selangor, Malaysia. " Anjuran Universiti Putra Malaysia pada 12 November 2008.

Peringkat Antarabangsa (International Level)

Vijayaletchumy Subramaniam . “Pemerolehan Bahasa dalam Kalangan Kanak-kanak Melayu: satu perbandingan dapatan kajian dengan dapatan steinberg (1993) Kertas kerja yang dibentangkan di 4th Malaysian International Conference on Languages, Literatures and Cultures (MICOLLAC), bertemakan “Critical Perspective on Theory and Practice in the New World Order”, anjuran Jabatan Bahasa Inggeris, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia di Holiday Villa, Subang, pada 23-25 April 2005.

Vijayaletchumy Subramaniam . “Pentermahan Mesin kertas kerja yang dibentangkan di the 10th International Conference on Translation, bertemakan “Translation And The Globalisation Of knowledge”, anjuran Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning , Universiti Sabah Malaysia di Magellan Sutera , Kota Kinabalu , Sabah , Malaysia, pada 2-4 August 2005.

Vijayaletchumy Subramaniam . “Disleksia Auditori dalam Aspek Bacaan Bahasa Melayu: Kertas kerja yang dibentangkan di Seminar Antarabangsa Linguistik Melayu(SALiM 05) bertemakan “Pengukuhan Linguistik Melaty: Teori dan Terapan ”, anjuran bersama Pusat Pengajian Bahasa , Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu ,Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM & Dewan Bahasa dan Pustaka,Kuala Lumpur di Bilik Senat , UKM, Bangi , Selangor, pada 29-30 Ogos 2005.

Vijayaletchumy Subramaniam. "Teori Pembelajaran Bahasa: Satu Perspektif Aliran Mekanis”. Kertas kerja ini dibentangkan di International Conference on Worlds in Discourse SoLLs.INTEC.05 : Representations of Realities.”di National University of Malaysia (UKM). Selangor,pada 21-23 November 2005.

Vijayalecthumy Subramaniam. "Disleksia dan Konteks Bahasa: Perspektif Psikolinguistik" di Universiti Putra Malaysia, Serdang Selangor. kertas kerja ini dibentangkan di Persidangan Antarabangsa, Bahasa, Sastera dan Budaya Melayu Ke-2, pada 24-25 Januari 2006.

Vijayaletchumy Subramaniam. " Kesedaran Masyarakat Malaysia Terhadap Disleksia". Kertas kerja ini dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Bahasa, sastera dan Kebudayaan Melayu III. Anjuran Jabatan Bahasa Melayu dan Kebudayaan Melayu UTN pada 15-16 Julai 2006 di Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang, Singapura.

Vijayaletchumy Subramaniam. " Kaedah Menterjemah mesin dan Mengalih Istilah Inggeris ke dalam Bahasa Melayu". Kertas kerja ini dibentangkan di Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya. Anjuran Pusat Kajian Bahasa dan Budaya Unika Atma Jaya pada 7-8 Mei 2007 di Universiti Atma Jaya Jakarta.

Vijayaletchumy Subramaniam. " Menterjemah Aspek Pragmatik dalam Unsur Tatabahasa". Kertas kerja ini dibentangkan di Kongres Linguistik Nasional XII Surakarta. Anjuran Masyarakat Linguistik Indonesia Komisariat Surakarta di Universiti Sebelas Maret pada 3-6 September 2007

Vijayaletchumy Subramaniam. " Keberkesanan Teori Umum Peristilahan (Gtt) dalam Bidang Peristilahan: Perspektif Pembentukan Istilah. Kertas kerja ini dibentangkan di Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu Ke-3. Anjuran JAbatan Bahasa Melayu, FBMK pada 13-14 November 2007.

Vijayaletchumy Subramaniam. " External Motovation in the teaching of English: The Case of Malaysian Rural Teachers". Kertas kerja ini dibentangkan di The 1st Mediterranean Graduate students Meeting in Linguistic. Anjuran Graduate Students Mersin University Turky pada 25-26 Novemver 2007

Vijayaletchumy Subramaniam. " Penterjemahan Mesin Dalam Era Globalisasi". Kertas kerja ini dibentangkan di Seminar Antarabangsa Psikolinguistik 1. Anjuran Jabatan Bahasa Melayu, FBMK dan PERSIMA pada 4-5 Disember 2007.

Vijayaletchumy Subramaniam. " Asimilasi Nilai - nilai Murni Orang Melayu Dalam Masyarakat Baba Dan Nyonya". Kertas kerja ini dibentangkan di Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya Ke - 6. Anjuran Pusat Kajian Bahasa dan Budaya Universitas Katolik Indonesia pada 12 - 13 Mei 2008 di Universiti Atma Jaya Jakarta.


Vijayaletchumy Subramaniam. " The Modeling as an Instruction Technique for High - Avoidance Sport Skills, Helping Children Resolve Conflict in Communication and Dyslexia and Reading in the Malay language ". Kertas kerja ini dibentangkan di International Conference on Learning, University of Illinois, Chicago, USA. Anjuran University of Illinois pada 3 - 6 June 2008.

No comments:

Post a Comment